Tuesday, April 14, 2009

Kursus Ketua Rumah (KESUMA) Peringkat Kebangsaan

Pada tahun ini BraInS telah ditugaskan mengelola Kursus Sistem Rumah. Kursus Sistem Rumah (KESUMA) peringkat Kebangsaan telah berlangsung di BraInS pada 13 hingga 16 Februari 2009. Para peserta yang hadir teridiri daripada Ketua Rumah dan Penolong Ketua Rumah dari 54 buah Sekolah Berasrama Penuh. Setiap sekolah telah menghantar 8 orang peserta dengan diiringi oleh guru-guru yang menguruskan Sistem Rumah di sekolah masing-masing.




KONSEP DAN PRINSIP SISTEM RUMAH




Sistem Rumah merupakan pelaksanaan penempatan murid dibawah satu bumbung (Rumah) dengan pendekatan vertikal berbanding dengan pendekatan horizontal di bilik darjah. Alternatif ini merupakan pendekatan ke arah memupuk semangat kesepaduan dan keharmonian dalam kalangan murid yang berasal dari latar belakang sosio-ekonomi, persekitaran dan budaya yang berbeza. Justeru Sistem Rumah akan meningkatkan jalinan kerjasama dan pembangunan darjah emosi (EQ) untuk menghasilkan murid-murid yang mempunyai jati diri, berketerampilan dan mempunyai daya kepemimpinan yang tinggi, sebagai sumber tenaga cemerlang dan bijaksana kepada pembangunan masa depan negara. Sistem Rumah ini juga berperanan sebagai perekayasa sosial (social reengineering) bagi melahirkan amalan budaya positif dalam kalangan murid untuk mencapai kecemerlangan modal insan seterusnya memupuk dan mengembangkan semangat kekitaan.




Berikut ialah gambar-gambar bagi aktiviti yang dijalankan semasa kursus tersebut.




Pengetua(Hj. Awang Mohamad Zaid bin Mat Zin, Cik Zakiah Shafie (Pegawai HEM-sektor SBP) dan Pn. Norliza berbincang sesuatu semasa sesi pendaftaran.











Peserta dari BraInS sebaik saja selesai pendaftaran.

2 comments:

The UM Structure said...

kesuma bagus untuk peserta tetapi meletihkan urusetia..

Anonymous said...

Salam.mintak maaf.nak komen sket.blog sek. mcm tak de orang nak tolong update jer.tubuhkanlah jawatankuasa atau lantiklah mana-mana cikgu yang khusus dalam meng'update'kan blog ini.sekadar cadangan.